Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Lelkowie w roku 2024 uzyskała dofinansowanie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025- Priorytet 3. Całkowity koszt realizacji zadania to: 5000 zł, w tym dotacja: 4000 zł.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz) to największy i jeden z najważniejszych programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich formatów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz roli bibliotek jako lokalnych ośrodków życia społecznego i centrów dostępu do kultury i wiedzy.
Nasze działania w ramach NPRCz (w tym wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów):
- Zajęcia czytelnicze w bibliotece publicznej
- Spotkania Dyskusyjnego Klubu Książki w bibliotece publicznej
- Spotkanie autorskie z panią Moniką Kajdą i jej książkami pt. „Rymy”.
- Szkolny konkurs logopedyczno-recytatorski pt. „Wierszyki łamiące Języki” pod patronatem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Szkolny konkurs czytelniczo-plastyczny pt. „Malowane rymy”
- Pokonkursowa wystawa prac plastycznych pt. „Malowane rymy”
- Szkolny konkurs czytelniczy na najlepszą recenzję książki pt. „Moja ulubiona książka”.
- ”Poznaję literki, będę pięknie czytał” – dziecięce przedstawienie teatralne promujące naukę czytania i czytelnictwo.
- Kiermasz książek – współpraca z Księgarnią Tuliszków
- Wystawa książek zakupionych w ramach NPRCz.
Przykłady realizowanych projektów edukacyjnych:
- Głośne czytanie ph.„Bajka na dzień dobry i jeszcze lepsze jutro” Uczniowie VIII i zaproszeni rodzice czytają uczniom z kl. I – III teksty bajek terapeutycznych– wybierane są tzw. bajeczki edukacyjne, które powodują pozytywne zmiany w myśleniu i odczuwaniu. Odpowiednio dobrane teksty pomagają dzieciom w rozwiązywaniu problemów np. szkolnych relacji kolegami, radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, pozbyciu się lęków. Starsi uczniowie uwrażliwiają się na potrzeby młodszych oraz uczą się im pomagać.
- Głośne czytanie ph. „Nietypowe święta” uczniowie klas IV i V czytają bajki najmłodszym dzieciom w szkole z Oddziału Przedszkolnego i Punku Przedszkolnego. Celem projektu jest dawanie dobrego przykładu, promowanie czytelnictwa oraz integracji starszych dzieci z młodszymi. Młodsze dzieci rozwijają nie tylko zainteresowania czytelnicze, ale też wzbogacają słownictwo, ćwiczą koncentrację i pamięć. Starsi uczniowie doskonalą głośne, płynne czytanie, dykcję, uczą się pomagać młodszym.
- ”Przerwa na czytanie” ma na celu promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, pokazuje uczniom, że czytanie jest ciekawe. Zachęca uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
- Bookcrossing” polega na pozostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych, by znalazca mógł je zabrać do domu, przeczytać i podać dalej. W naszej szkole regał bookcrossingowy z książkami znajduje się przy bibliotece. Każdy może wziąć wybraną książkę, a w jej miejsce zostawić inną przyniesioną z domu. Książkę po przeczytaniu należy „uwolnić”.
- „Europejski Dzień Języków Obcych” jego celem jest promowanie nauki języków obcych, podkreślenie znaczenia różnorodności językowej Europy. Służy międzykulturowej integracji. Uczniowie wykonali prezentacje dotyczące wybranych wcześniej krajów.
- „XIV Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia”ma na celu uwrażliwienie uczniów na znaczenie umiejętności mnożenia, która jest podstawą wielu
innych zagadnień matematycznych. Uczniowie mieli możliwość przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób- podczas różnych
gier, zabaw i konkursów. Była to również okazja do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości. Rozwiązywali interaktywne quizy językowe. - „Odpowiedzialność prawna nieletnich”- spotkanie z funkcjonariuszami policji uczniów klas IV – VIII jaką ponoszą za popełnione czyny w świetle prawa, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie oraz zapobieganie zrachowaniom niezgodnym z prawem. Wyjaśniono uczniom kim jest osoba nazywana nieletnim i czy nieletni oznacza to samo co małoletni. Omówiono czym jest pojęcie demoralizacji
i jakie są jej przejawy, a także co to takiego jak czyn zabroniony i jakie konsekwencje grożą nieletnim za jego popełnienie. Uczniowie dowiedzieli się jakie środki wychowawcze i poprawcze, może zastosować Sąd Rodzinny i Nieletnich wobec nieletnich sprawców czynów karalnych czy osób przejawiających cechy demoralizacji.
W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 201 szt. książek (w tym 5 szt. audiobooków) o wartości 4500zł. Książki zostały zakupione zgodnie z oczekiwaniami uczniów, rodziców i nauczycieli. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona w lektury szkolne, jednak największym zainteresowaniem cieszą się tzw. nowości wydawnicze – bestsellery.
Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Dzięki zakupionym nowością księgozbiór stał się bardziej atrakcyjny, pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania. Dyskusje na temat przeczytanych książek, dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych.
Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. Dzięki realizacji projektu wzrosła również świadomość rodziców na temat wpływu czytania książek na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży.
Poniżej lista zakupionych książek i audiobooków w ramach NPRCz
https://splelkowo.pl/wordpress/wp-content/uploads/2025/02/lista-zakupionych-ksiazek.pdf